Класифікація помилок, яких припускаються вчителі-початківці
Група 1. Помилки, пов’язані із взаємостосунками з учня прояв неуваги до обдарованих дітей:
- прояв неуваги до відстаючих дітей;
- висування непосильних вимог до учнів;
- необдуманість рішень, що приймаються щодо недисциплінованих учнів;
- невимогливість до учнів у прагненні завоювати «дешевий» авторитет;
- прояв грубості в ставленні до учнів;
- прагнення налагодити контакт і взаєморозуміння шляхом скорочення відстані «учитель — учень»;
- невпевненість у собі, у правильності свого поводження в тих чи інших випадках;
- незнання психології дитячого віку, нерозуміння причин того чи іншого вчинку учнів;
- невиконання обіцянок, даних учням;
- невиправдана апеляція до керівництва школи з приводу дрібниць;
- надмірна прискіпливість, суворість у ставленні до дітей;
- скарги на дітей батькам, класному керівнику, учителям.
Група 2. Помилки, пов’язані із взаємостосунками з учителями:
- неуважне ставлення до досвіду й мудрості старших;
- нетактовність у ставленні до старших;
- прагнення усамітнитись, щоб не брати участі в житті колективу;
- зневажання традиціями колективу;
- невдячність за допомогу, яку надає вчитель;
- обговорення учителів «за очі» разом із дітьми.
Група 3. Помилки, пов’язані із взаємовідносинами молодих учителів між собою:
- необ’єктивна оцінка результатів роботи своїх товаришів;
- відсутність критичного ставлення до поведінки товаришів;
- невимогливість одне до одного;
- невміння подолати відносини, що склалися в студентському середовищі, в нових обставинах (замість «ви» - «ти», замість «Геннадій Іванович» - «Гена»).
Група 4. Помилки, пов’язані з недостатнім рівнем вихованості й загальної культури молодого вчителя:
- прагнення перекласти доручену справу на іншого;
- невиконання безпосередніх обов’язків;
- відсутність ініціативи та творчого підходу в роботі;
- недисциплінованість;
- порушення норм і правил етикету.
Група 5. Помилки, пов’язані з недостатньою загальною і «технічною» підготовкою молодого вчителя до самостійної роботи:
- недостатнє знання предмета й методики викладання;
- невміння контролювати свій стан;
- відсутність навичок спілкування;
- невідпрацьовані дикція, жести, міміка, рухи;
- невміння правильно діяти в різних ситуаціях;
- повільна реакція, неуважність на уроці;
- м’язова затиснутість, скутість.
Група 6. Помилки, пов’язані з переоцінкою вчителями-початківцями своїх сил і можливостей:
- самовпевненість і зверхність, що виражаються в неприйнятті порад, рекомендацій досвідчених учителів;
- формальне ставлення до виконання своїх обов’язків;
- категоричність суджень.
|